søndag 20. mars 2011

Uke 11`s prosjekt: Anna gjør ting hun ikke kan

Jeg har som så mange andre storstrikkere store mengder restegarn i hus, masse smårester jeg har spart på fordi det er for galt å kaste. Har tenkt at en dag finner jeg nok ett fint prosjekt eller ti å bruke de på.. Bestemte meg for at Ukens prosjekt skulle være å redusere restegarns haugen,ikke bare øke den..
Jeg har jo aldri(!!) heklet før, men dette syns jeg var en så god idè at jeg bare måtte prøve meg, og i tillegg hadde ho løst mysteriet med trådbytter/festing for meg. Etter ett par instruksjonsvideoer her:  http://www.hekleguri.com/26231622, var det bare å sette i gang.. Var innom oppskriften på Drops som Strikk og Tøys hadde brukt som utgangspunkt, men siden jeg er allergisk mot oppskrifter og tellinger og økninger og sånt heklet jeg på frihånd (kjempelurt når du aldri har heklet før :p) med luft og fastmasker på heklenål 3.5. Ble ett par, tre prøvelapper før æ fikk ca kontroll på hvor mye jeg måtte øke for at arbeidet skulle bli flatt..


Brukte de største restene først til bunnen.
Inspirasjon: engelsk lakris konfekt..
Måtte skjøte flere mørkerosa rester for å få bred nok kant.


Her har jeg strekt arbeidet over en kasserolle.. Trenger nok litt stivelse for at den skal stå stødig på egen hånd..


Ble nok ikke helt jevn hekling nei, men ett ok førsteprosjekt syns jeg.


Har blitt kvitt litt rester denne uka, men har fremdeles fryktelig mye igjen..
 Bare å begynne å pønske ut ett nytt restegarns prosjekt.


Hva er bedre å bruke den til enn å oppbevare Ukens strikkeprosjekt i?

Blir nok mer hekling fremover, har så lyst å lære meg å lage bestemor ruter,
men må bare komme over oppskrift allergien min først..
Må også kjøpe meg flere heklenåler, nr 3.5 er for liten..


3 kommentarer:

  1. Så gøy å se restegarnkurven din! Som førsteprosjekt synes jeg dette er helt suverent resultat - topp!

    SvarSlett
  2. Så artig kurv! Tror nok bestemorruter blir grei skuring etterhvert. :)

    Sitteunderlag eller fargerike "lappe"/stripetepper kunne vel vært brukbare restegarnsprosjekt til dine mengder med tovegarn?

    SvarSlett
  3. Jeg har løst Bestemorrute-koden =D
    Digge kurven,så glad for at æ fant idèen..
    Lappestripeteppe va en god ide,det blir nok ett prosjekt en gang,tror trådfestinga jeg lærte til heklingen fungerer like bra på strikking også og blir penere enn den gamle bytte tråd metoden min.. =)

    SvarSlett